116-111116-000

Sajtóközlemény az Eltűnt Gyermekek Világnapjának alkalmából

SAJTÓKÖZLEMÉNY SZABAD FELHASZNÁLÁSRA

KÉK VONAL GYERMEKKRÍZIS ALAPÍTVÁNY

www.kek-vonal.hu

A Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány továbbra is elérhető telefonon és online is

Online is lehetséges segítséget kérni, ha a telefonálás nem opció

Sajtóközlemény az Eltűnt Gyermekek Világnapának alkalmából

Május 25-e volt az Eltűnt Gyermekek Világnapja. Ebből az alkalomból a Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány több nemzetközi partnerrel, köztük a Missing Children Europe-pal együtt azért kampányolt, hogy felhívja a figyelmet segélyvonalak kiemeleten fontos szerepére a gyermekvédelem területén. A koronavírus járvány még a korlátozások enyhítésével is nagyban befolyásolja mindannyiunk életét, de az egészségügyi veszélyhelyzet különösen nagy kihívást jelent azoknak a fiataloknak, akik számára az otthon vagy a nevelőotthon nem jelent biztonságos környezetet.

Magyarországon a Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány működteti a 116 000-ás európai harmonizált hívószámot, amely az országszerte ingyenesen hívható Segélyvonal a Bántalmazott és Eltűnt Gyerekekért. A vonalat szökésen gondolkodó, vagy már szökésben lévő 24 év alatti fiatalok is hívhatják, de olyan felnőttek is, akik aggódnak egy bántalmazott vagy eltűnt gyerek miatt.

A Kék Vonal tapasztalatai is igazolják, hogy a járvány sem állítja meg a családon belüli erőszakot. A korlátozások bevezetése óta kiemelten sok 13-24 év között fiatal kereste meg az alapítványt azért, mert a szökésen kívül nem látott más megoldást a családon vagy intézményen belüli konfliktusok kezelésére. A mindenre kiterjedő korlátozások és az ezzel járó feszültségek még nagyobb veszélyeztetettségnek teszik ki azokat a gyerekeket, akiknek az életében valamilyen formában már amúgy is jelen van az erőszak.

A korlátozások és az iskolák bezárása azzal az eredménnyel jártak, hogy a fiatalok számára megszűntek azok a csatornák, amelyeken keresztül eddig segítséget tudtak kérni - például barátaiktól vagy azok szüleitől, távoli rokonoktól, tanáraiktól, vagy az iskolákban dolgozó egyéb szakemberektől. A segélyvonalakra és krízishelyzetekkel foglalkozó szervezetekre ezért a járvány végéig még nagyobb szükség van, mint eddig. Működésük Európa-szerte éppen olyan kulcsfontosságú, mint a szociális vagy egészségügyi ellátások megléte.

A gyerekek, kamaszok és a családjukkal még együtt élő fiatal felnőttek számára azonban a járvány következményeként kifejezetten bonyolulttá vált a segítség kérés folyamata, hiszen mikor mindenki folyamatosan egy térben van, akkor nehéz telefonon segítséget kérni - ezért az elmúlt hónapok során sok fiatal inkább az online segítségkéréshez fordult. Emiatt fontosnak tartjuk, hogy minél több emberhez eljusson, hogy a Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány továbbra is elérhető mind telefonon, mind online. Azok, akik most nem tudnak telefonálni, két online felületre regisztrálhatnak az alapítvány weboldalán (link). Hosszabb emailt az EMIL nevű zárt és biztonságos email rendszeren keresztül küldhetnek a Kék Vonal munkatársainak, melyre 3 napon belül mindenképpen választ kapnak. Akik pedig élőben szeretnék megvitatni problémájukat online, azok számára a Kék Vonal online chat szobát tart fent, amely minden nap délután 5 és este 9 óra között van nyitva.

Az alapítvány segélyvonalai továbbra is ingyenesen hívhatók a nap 24 órájában, este és éjjel is. A Kék Vonal átlagosan napi 7-8 hívást fogad bántalmazással és erőszakkal kapcsolatban, és ezen túl minden napra jut 2-3 olyan hívás, ahol nem a megkereső gyereket éri közvetlenül a fizikai bántás, de a mindennapjai része a családon belüli erőszak, ami éppen úgy bántalmazás a gyerekre nézve is. A veszélyhelyzetek másik típusa - ami sajnos sok esetben összefügghet a rossz családi háttérrel vagy máshol elszenvedett bántalmazással - a szuicid krízis: akár napi 5-6 megkereső is jelentkezik öngyilkossági gondolatokkal. Mindezeken kívül, más témákkal is keresik az alapítványt 24 év alatti fiatalok, naponta átlagosan 136 megkeresés érkezik be a két segélyvonalon és online. A megkeresésekre egy közel 100 fős, több lépcsős kiválasztáson átesett, képzett ügyelői csapat válaszol.

A Kék Vonal elérhetőségei:

116 111 LELKISEGÉLY-VONAL: Névtelenül és ingyen hívható vonal 24 év alatti fiatalok számára.

116 000  SEGÉLYVONAL A BÁNTALMAZOTT ÉS ELTŰNT GYEREKEKÉRT: Névtelenül és ingyen hívható vonal szökésen gondolkodó vagy már megszökött fiatalok számára, de olyan felnőttek is hívhatják, akik aggódnak egy bántalmazott, vagy eltűnt gyerekért.

EMIL: Az alapítvány emailben is elérhető, ha telefonálásra nincs lehetőség. Ehhez az alapítvány weboldalán szükséges regisztrálni, a Kék Vonal 3 napon belül válaszol minden megkeresésre. Link: https://kek-vonal.hu/index.php/hu/component/comprofiler/registers

CHAT:  A Kék Vonal online chat szobája minden nap délután 17-21h-ig várja a megkereséseket, ide is a weboldalon keresztül kell regisztrálni. https://kek-vonal.hu/index.php/hu/component/comprofiler/registers

WEBOLDAL: www.kek-vonal.hu

###

Kapcsolat a sajtó munkatársai számára: Jakab Luca, Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

A közlemény letöltése pdf formátumban.

A Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány 1993 óta dolgozik a gyerekek jogaiért. Elsődleges feladatunk a gyerekek és fiatalok meghallgatása, a bajba jutott gyerekek segítése. Azon dolgozunk, hogy az ENSZ definíciója szerinti gyermeki jogok megvalósuljanak Magyarországon. Küldetésünknek érezzük, hogy a gyerekekkel kapcsolatba kerülő felnőttek a gyerekek mindenek felett való érdekeit képviseljék. Legfőbb értékeink a gyerekközpontúság, a  bizalom, az együttműködés, és felelősség.